A kormányzat, miután kudarcot vallott a Közbeszerzési és Közérdekvédelmi Hivatal felállítását célzó terve (amely lehetővé tette volna, hogy a jelenlegi kormányzó erők által az utolsó pillanatban, 2010 februárjában több évre megválasztott hivatali elnök részéről delegált szakértő irányítsa az egyes közbeszerzési eljárásokat), most újabb közbeszerzési csodafegyvert kíván bevetni 2010. június 1-től. Kormányrendelet útján kötelezővé tennék a kiírók számára az úgynevezett átláthatósági biztosok igénybevételét.
A tervezet előzménye T. József, a közbeszerzés hőse által (valószínűleg a H. BKV Miklóstól vásárolt ház inspiráló szellemének segítségével, H. BKV Miklóst múzsaként használva) készített, és februárban benyújtott módosító javaslat, amely az átláthatósági megállapodás szabályait rendezi (http://kozbesz.blog.hu/2010/02/26/t_jozsef_a_kozbeszerzes_hose).
Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium T. József február 15-én benyújtott módosítójára fénysebességgel reagált. Egy hét alatt, február 22-ig már el is készítette a rendelet tervezetet 18 oldalas terjedelemben.
Ahhoz képest, hogy közel 1 éve nem jutottak el az IRM ingerküszöbéig a közbeszerzések korrekt és időben történő lefolytatását lehetetlenné tevő irracionális, káros és kifejezetten ostoba szabályok megváltoztatását igénylő széles körű szakmai kezdeményezések (ld. http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/10/12/hogy_bukjunk_el_kozbeszerzessel_150_milliard_forintot/), ez a reakcióidő elképesztően gyors.
A tervezet szerint „egy magasan képzett, külső szakértő bevonása a közbeszerzési eljárásba hatékony eszköz lehet a korrupció elleni fellépéshez és ezen keresztül erősítheti annak társadalmi megbecsültségét”. Az átláthatósági biztos feladata tehát a közbeszerzési eljárások monitorozása révén a jogszabálysértések megelőzése.
A rendelet tervezet alapvető fogyatékosságai:
 
1. Szakértelem
Az átláthatósági biztosnak egyszerre kell magasan képzett szakértőnek lennie a következő területeken: 1. közigazgatási és jogi ismeretek, 2. közbeszerzési ismeretek, 3. gazdasági és pénzügyi ismeretek, 4. etikai és adatkezelési ismeretek.
Először is: 2010-ben nincs olyan ember, aki ezen szakterületek mindegyikén magasan képzett, kiváló szakértő lenne, és egy személyben el tudná látni a tervezet által rá ruházott feladatokat. Aki ezt feltételezi, az komoly tévedésben van. Az ilyen tévedésben élő emberek gondolják például azt, hogy valaki egyaránt alkalmas pénzügyminiszternek, majd igazságügyi miniszternek is (ld. Draskovics Tibor, akit jól jellemez: azzal az indoklással mondott le 2009 decemberében, hogy minden fontos jogszabály sínen van, nyugodt szívvel megy el; majd 2010. januártól márciusig nem lehetett szabályosan közbeszerzést indítani), vagy azt, hogy Baja Ferenc népművelői végzettséggel a legalkalmasabb jelölt volt közigazgatási informatikáért felelős kormánybiztosnak (neki köszönhetjük azt a fantasztikus eredményt például, hogy az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató felállítására a mai napig nem került sor, és a transzparens működés jegyében az állampolgárokat nem tartja méltónak arra, hogy a Szolgáltató létrehozásának várható időpontjáról és a csúszás okáról egyáltalán tájékoztatást adjon).
 
2. Díjazás
Az átláthatósági biztos díja a rendelet tervezet szerint nem haladhatja meg a munkaóránkénti bruttó 3600 forintot.
Minden gondolkodó emberben megfogalmazódik a kérdés: dolgozik-e magas színvonalat képviselő szakértő piaci alapon Magyarországon bruttó 3600 forintos óradíjért?
Természetesen nem. Ennek megfelelően alapvetően háromféle ember fog átláthatósági biztosként dolgozni ilyen díjazás fejében:
a.) azok, akik a piacról nem tudnak megélni, mert ott nem tudták szakértelmüket bizonyítani és rá vannak szorulva erre a megalázó díjazásra. Az ő érdekük az lesz, hogy minél magasabb óraszám igazolásával minél több óradíjat sajtoljanak ki az ajánlatkérőktől, akiknek adott esetben ennek a díjnak a kigazdálkodása is nehézséget okoz;
b.) a magas szintű felkészültséggel rendelkező szakemberek közül azok, akik valamelyik politikai irányzat iránti rokonszenv miatt, vagy rejtett üzleti érdekből motiválva abban érdekeltek, hogy egy kiíró eljárását állandó észrevételeikkel, feljelentgetéseikkel ellehetetlenítsék;
c) a kiíró által ismert szakember, aki szívességből „láttamozza” az anyagokat.
 
3. Felelősség
A rendelettervezet szerint szinte bárki átláthatósági biztossá válhat, aki egy gyorstalpaló vizsgát letesz a Közbeszerzések Tanácsa, mint vizsgaszervező előtt.
Mi a garancia arra, hogy ezek az emberek tevékenységük szabályainak megsértése miatti kártérítési igényeket meg tudják fizetni? Pl. a birtokukba jutott üzleti titkokat kiszivárogtatják, vagy alaptalan észrevételeikkel, jogorvoslatukkal csúszást okoznak az adott projektben?
A tervezet ugyanis még felelősségbiztosítás kötését sem teszi kötelezővé az átláthatósági biztos számára. Egy dörzsölt átláthatósági biztos magánvagyona ugyanakkor valószínűleg nem fogja meghaladni egy átlag politikusét (egy 20 éves Trabant és egy 50 nm-es Havanna lakótelepi lakás 1/6-a), így az ellene indított kártérítési per anyagi sikertelensége garantált.
 
4. Zugírászat
A rendelettervezet szakmai fogyatékosságain felül törvénysértő is, elősegítené a zugírászat terjedését. A tervezet által megkövetelt jogi szakismerettel kizárólag jogász rendelkezhet. Ennek megkérdőjelezése egyszerűen nonszensz. Ennek ellenére a rendelet szerint közgazdász vagy mérnök is jogosult jogi szakértést végezni a közbeszerzési eljárásokban. A rendelet tervezet nincs tekintettel az ügyvédekről szóló 1998. évi XI. törvény (Ütv.) 5. §-ának (1) és (2) bekezdésére, továbbá a Btk.-ban, a zugírászatot szabályozó 248. §-ra.
Az átláthatósági biztosnak a jogszabályok érvényesülésére vonatkozó, a rendelet tervezet által megkövetelt monitoring tevékenysége kifejezetten az Ütv. 5. § (1) bekezdésének c) pontja szerinti jogi tanácsadás jellegű. A biztosnak az adott közbeszerzési eljárásban a tényállást össze kell hasonlítania a vonatkozó jogszabályi tényállással, abból jogi következtetést kell levonnia, s ezt közölnie kell a kiíróval, számára jogi tanácsot adva.
A biztos monitoring tevékenysége nem egyetlen esetre korlátozódik, hanem többre, és ezért ellenértéket kap. Ez a tevékenység pedig megfelel az Ütv. 5. § (2) bekezdése szerinti tényállásnak, amely szerint jogi tanácsadás „…ellenérték fejében történő rendszeres ellátására – ha törvény másképpen nem rendelkezik – kizárólag ügyvéd jogosult”.
A Btk. 248. §-ának (1) bekezdése alapesetben két évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával, vagy pénzbüntetéssel fenyegeti azt, aki jogosulatlanul üzletszerűen ügyvédi tevékenységet végez.
A törvénysértéstől eltekintve: ki feltételezheti életszerűen azt, hogy egy mérnök átláthatósági biztos fogja a kiíró 20 éves jogi gyakorlattal rendelkező jogász szakemberét hasznos észrevételekkel kioktatni pl. a pénzügyi és operatív lízing jogi szakkérdéseiből, vagy szerzői jogi kérdésekből? Kinek a fejéből pattant ki ez a fenomenális gondolat?
Néhány proaktív javaslat az IRM felé:
Nagyon unalmas és sértő az a folyamatos, közvélemény felé közvetített kormányzati kommunikáció, hogy a közbeszerzésekkel kapcsolatban álló, azokat lefolytató ember csak ostoba és/vagy korrupt lehet, akinek az ellenőrzésére feltétlenül szükséges további más szakértők igénybe vétele.
Biztosan meglepő a kormányzat számára, de a közbeszerzések eredményes, korrekt lefolytatását az ésszerű, színvonalas jogalkotás és a jogbiztonság is rendkívüli módon elősegítené. Ez természetesen feltételezné azt, hogy kormányzati oldalról a közbeszerzési jogalkotásban olyan szakemberek vegyenek részt, akik
 
-          részt vettek már legalább 2 közbeszerzési eljárás lefolytatásában;
-          határozott elképzelésekkel és minimális előrelátási képességgel (ld. közbeszerzési moratóriummal kapcsolatos kormányhatározat) rendelkeznek, így nem lenne szükséges átlagosan havi két alkalommal a Kbt-ét és háttérjogszabályait módosítani;
-          figyelembe veszik egy-egy módosítás kapcsán a szakmai szervezetek álláspontját;
-          ha egy bevezetett szabályról kiderül, hogy haszontalan és káros, úgy haladéktalanul intézkednek a módosítás érdekében, nem jelent számukra problémát esetleges tévedésük beismerése.
 
 
Természetesen a pártfinanszírozás rendbe tétele is elengedhetetlen a közbeszerzések normális mederbe tereléséhez. Addig ugyanis a Nokia dobozos paraziták közbeszerzési eljárásokban történő felbukkanása és nyomásgyakorlása elkerülhetetlen, hiába vesz részt akár 100 különböző szakértő is egy eljárásban.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kozbesz.blog.hu/api/trackback/id/tr601851705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Funkerman 2010.03.19. 14:31:07

d. Akik hagyják magukat megvesztegetni.

tiburi 2010.03.19. 14:44:37

Ez az egész közbeszerzési rendszer annyira bizarr. Azért találták ki, hogy a köz javát szolgálja, ehelyett ugyanaz maradt minden, csak megspékelve egy nagyobb erdőirtásnyi bürokráciával no és persze egy halom látens munkanélküli foglalkoztatásával, ezek pedig a közbeszerzési tanácsadók.

is 2010.03.19. 15:11:31

"Nagyon unalmas és sértő az a folyamatos, közvélemény felé közvetített kormányzati kommunikáció,+

eddig a mondatig azt mondtam, hogy jó, nem kell konstruktívan állni a kérdéshez, végülis, ha eltúlozva, meg direkt a rosszat nézve is, de azért igaza van a posztnak.van egy másik oldala is a történetnek, de nem kell mindenkinek teljes körűen tájékoztatni olvasóját, lelke rajta.

na de itt megakadtam. már hogy-hogy a kormányzat kommunikálja ezt? ezt az ellenzék és a TI kommunikálja, megállás nélkül! kéretik a pártelvakultságot egy pillanatra félretenni, mert az egész posztot sikerül vele tönkrevágni.

kozbesz 2010.03.19. 16:23:07

@is: A blog nem pártkötődésű. Kormányzati kommunikáción azt értettem, hogy újabb és újabb szakértők kötelező bevonásának előírásával (ami a Közbeszerzési és Közérdekvédelmi Hivatalról szóló tavalyi tervezetnek is központi eleme volt) azt sugallják, hogy a közbeszerzési problémák gyökere az eljárást jelenleg lefolytató személyek megfelelő szakértelmének hiánya, illetve korruptsága. Soha nem esik szó arról, hogy mennyiben felelős a jelenlegi helyzetért a minősíthetetlen színvonalú, koncepciótlan, ostoba szabályokat módosítani nem hajlandó, az állandó módosításokkal folyamatos jogbizonytalanságot teremtő kormányzati jogalkotás. A blogon -többek között- ezekre a jelenségekre szeretném felhívni a figyelmet.

Trendetlen 2010.03.19. 16:45:38

Úgy tudom, hogy volt egy olyan tervezet is, ahol az átláthatósági biztosnak olyan összeférhetetlenségi szabályoknak kellett volna megfelelnie, hogy 10 évig sem ajánlatkérővel, sem ajánlattevővel nincs semmilyen kapcsolata. Aztán ezt módosították öt évre, végül nem került bele. Nem tudom, ezt hogyan gondolták. Talán egy 10 éves gyerek megfelelt volna, és bizonyára a kellő szakértelem is simán meglett volna. Vicc.

Ami a kormányzati kommunikációt és a konstruktivitást illeti, nem kell ahhoz pártelvakultság, hogy valaki, ha közbeszerzéssel foglalkozik, frusztrált legyen, és átlássa (biztos nélkül is) ebben az elképesztő, percenként változó szabálytengerben, hogy a jogalkotói oldalnak fogalma sincs arról, mit csinál.

Mindegy, lett egy újabb értelmetlen és alkalmazhatatlan intézményünk...megszoktuk.

[kos] 2010.03.19. 19:30:10

A jogalkotóknak fogalmuk sincs arról (nem is volt), hogy miről szól a SZAKSZERŰ (köz)beszerzés, ezért csináltak egy alapvetően jogi eljárásrendet, amely leginkább arra alkalmas, hogy további jogászoknak adjon munkát, de ettől semmi sem lesz olcsóbb a köznek. Sőt! Aki korrumpáltatni akarja magát, az pont eme bonyolult eljárásrend mögé bújva „legalizálja” csalárd szándékát - sikeresen.
Ha le akarjuk szűkíteni a korrupciót, akkor nem a spanyolviaszt kell feltalálni, hanem elsősorban ki kell venni a „felesleges” pénzt a rendszerből olyan módszerekkel, ahogy ezt a versenypiacon teszik. Ehhez nem az átláthatósági biztos hozza el a csodafegyvert újabb jogi lépések megtételével, hanem a beszerzési szakértelem és a jelenleginél jóval transzparensebben működtethető elektronikus közbeszerzés együttese. Erre nagyon pozitív tapasztalatok vannak pl. Ausztáliában, ahol oktatják a szakszerű beszerzési folyamatokat.
Talán egyszer nálunk is felismeri ezt valamelyik jószándékú (sicc!) politikus.

Dr. Buga 2010.03.23. 20:26:44

@is: Nyugi! Ha lehet hinni az előrejelzéseknek, akkor nem sokára kiderül, hogy mennyire pártkötődésű a blog szerzője.

Mellesleg megjegyzem, hogy Magyarországon divat a mindenkori ellenzéket, vagy nem kormányzati hangot hallatókat megfeddni a megfogalmazott kritikákért. Azért vegyük már tudomásul, hogy azért van Kormány, hogy felelőse legyen az országot érintő gazdasági folyamatoknak. Azért van miniszter, hogy FELELŐSEN ellássa a rábízott feladatokat.

A közbeszerzéshez kicsit értőként egyet értek azzal, hogy helye van a kissé "ormótlan" formában megfogalmazott kritikáknak. Különösen azért, mert a közbeszerzési tanácsadók tényleg igyekeznek hasznos tanácsokkal ellátni a jogalkotót, de ezeket egyáltalán nem veszi figyelembe se a Kormány, se az Országgyűlés. Számtalanszor hallattam a Közbeszerzések Tanácsa képviselőitől is, hogy Ők is jelezték a jogalkotók felé a lehetséges problémákat, de az észrevételek nem találtak meghallgatásra.

Dr. Buga 2010.03.23. 20:46:18

És akkor még néhány észrevétel, gondolat:

Közérdekvédelmi Hivatal, átláthatósági biztos, bonyolultabb szabályok, ha egy érvényes van, biztos buga volt, ezért eredménytelen, az ajánlattevők adminisztratív terheinek látszatcsökkentése: mindez azért, hogy mutassuk, nem történt lopás, a köz pénze jó kezekben van, nincsen korrupció.

Értem a szándékot, de az eszközök rosszak!

1.) Tényleg az ajánlatkérőknek (pl. egy 300 fős település önkormányzatának) kellene pl. a kartell megállapodások ellen fellépnie, a gazdasági versenyt torzító kirívóan alacsony árak ellen fellépnie??? Van arra reális esély, hogy ezeknek eleget tegyen az ajánlatkérő?

2.)Mi a reteknek van GVH-nk, ha nem azért, hogy a piacot rendben tartsa?

3.) Mi a reteknek van a rendőrség, meg az ügyészség, ha nem azért, hogy a korrupciót felderítsék, és bíróság elé állítsák a felelősöket?

4.) Mi a reteknek van a Btk-ban a vesztegetés oly' szépen szabályozva?

5.) Hát nincsen megfelelő eszköz (lehallgatás, megfigyelés, stb.) arra, hogy kiszűrjük a rendszerekből a "csótányokat"?

A fent példálózva felsorolt szervezeteknek nem kell azzal törődniük, lesz-e ebéd az iskolában, vagy tiszta víz a csapban... Az a dolguk, hogy felderítsék a bűncselekményeket, megbüntesség a gazdasági szabályokat megszegőket, tehát minden energiájukat erre fordíthatják. Kérdem én, vajon miért nem ezeket az eszközöket használjuk? Ja! Az már túl durva lenne? Azért a korrupciót mégsem akarjuk visszaszorítani? Hatékony nyomozóhatóságok kellenek, hatékony GVH és példás, az altalános visszatartóerőt is növelő büntetések kellenek! Vagy inkább papírozzunk még 2 kört és rendben vagyunk?

PéZéJé 2010.04.08. 09:16:33

A díjazáshoz:

a tervezet 11.§ (3) bek.-e -értelmezésem szerint- azt jelenti, hogy egy éven belül egy átláthatósági biztos egyazon ajánlatkérőnél csak egyszer járhat el. Tehát "állandó megbízások" sem lehetnek.

Egyebekben még több abszurd elem is van benne.

tanacstag 2010.04.10. 14:58:44

Szerintem a bloggazda nem pártkötődésű, illetve majd kiderül hamarosan(ebben egyetértek),de például arra is kíváncsi vagyok, hogy meghagyja-e a kommentemet...:)
A Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (MeH háttérintézmény) KIJÁTSZOTTA egy aljas és etikátlan csellel Oszkót: www.mno.hu/portal/705277 és www.vg.hu/gazdasag/nem-koltott-a-kormany-48-milliardot-szamitogepekre-311859
Miért érdekes ez? Mert Oszkó (lehet szeretni vagy utálni, de nem pártember), míg a közbeszerzési igazgató nagyon is az: www.mno.hu/portal/582282 (eredetit lásd: Kende - És, illetve Rádi - HVG). Ugye, a két orgánumra nem lehet mondani, hogy jobboldali kötődésűek lennének? De mégis megírták, hogy a Fekete család tradicionálisan választási csalásból él. Akkor, ha ez a Fekete Roland a magyar közvagyon "őrzője" mit vár ez az ország, mit vár Oszkó, és mit várunk mi elhivatottak?

maponthu 2010.04.11. 15:22:09

Egyetértés áll fenn Tanácstaggal:
DR. KENDE PÉTER:
EZ A PLATFORM

Amikor az MSZP Dunakeszi 3. számú választókerületének (a környék parlamenti képviselő-jelöltjét állító pártszervnek) tarthatatlan belső ügyei miatt az ottaniak egyik csoportja nevében Asztalos Armand és Kertész Lóránt fölkereste pártjuk elnökhelyettesét, és dokumentumok özönével bizonyítva elé tárta az immár két éve egyre romló helyzetet, a pártvezető, Juhász Ferenc át sem vette tőlük az iratokat, csupán könyörgőre fogta a dolgot: – Ne rakjatok rám ekkora lelki terhet!

Butor Klára pártigazgató, valamint Gyurcsány Ferenc (amióta pártelnök is) szekérderéknyi levelet kapott – némelyiket hetven párttag aláírásával – arról, hogy Dunakeszin, Fóton és környékén tarthatatlan és törvénytelen ügyek folynak a pártban. Gyurcsány legalább kezdeményezte kétszer is, hogy a fiktív beléptetések és kamu átjelentések miatt tartsanak tagrevíziót, a hamis jegyzőkönyvek, bűnszövetkezet-szerű összefonódások, Fidesz-szel közös lopkodások tengerében tegyenek végre rendet – de a megyei és a helyi pártvezetés mindkétszer megakadályozta érdemi lépések megtételét, látszat-intézkedésekkel elodázta a tarthatatlan helyzet orvoslását.

A „lázadók” nem adták föl. Asztalos Armand saját cégében dolgozik, építőanyagokat forgalmaz; Kertész Lóránt már nyugdíjas, de az Országos Cigány Önkormányzat elnökhelyettese. Egyikük se szorul rá, hogy a pártból vagy a párt segítségével éljen. Sokak most majd persze azt motyogják: sértett emberek. Hiszen Asztalos indult dunakeszi polgármester-jelöltként, s mindössze egyetlen százalékkal veszített; Kertész Lóránt pedig egyike az eltávolított dunakeszi pártelnököknek. Ám valójában nem sértettek ők – csupán kifordult a gyomruk attól, ami körülöttük zajlott, s kiszálltak. Már nem is akarnak visszamenni, sem a pártba, sem önkormányzati vagy ilyen-olyan más pozícióba.

A helyzetre azonban mi sem jellemzőbb, mint hogy ugyanakkor fő ellenlábasuk, Fekete Zoltán is azt mondja: halálosan elege van az örökös furkálódásból, egymás folytonos gyepálásából, s legszívesebben abbahagyná az egészet.

Asztalos Armand és társai elismerik: – A Dunakeszi, Fót és környéke pártügyeit újabban intézők nem kispályások. Az ottani MSZP-n belüli egyik oldal szálainak többségét egyetlen család mozgatja: Fekete Zoltán, a szocialisták fóti szervezetének elnöke, az MSZP Népi Platform elnökségi tagja, egykor a Köztársasági Őrezred gépkocsivezetője, ma őstermelő, a parlamenti focicsapat oszlopos tagja; az ő testvére, Fekete Árpád, a mogyoródi szervezet elnöke; és a fia, Fekete Roland, e platformnak szintén elnökségi tagja, tavaly még elnöke is, az Országgyűlés Hivatala közbeszerzési igazgatóságának dolgozója, tehát Szili Katalin közeli munkatársa; Fekete Roland élettársa, Reiter Gyöngyi, a Pest megyei pártelnök mellett a megyei önkormányzat munkatársa, majd tavaly októberig a Civil Voks Egyesületnek – számos állami pályázat nyertesének – elnöke, azóta az ismerten baloldali kötődésű Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány ügyvezetője; valamint Reiter Gyöngyi Tolnáról való, ott önkormányzati képviselő mamája, Reiter Antalné, aki az MSZP nőtagozatának Tolna megyei elnökségével és a párt nőtagozatának elnökségi tagságával is büszkélkedhet, valamint természetesen ugyanezen Népi Platform elnökségi tagságával is – amelyet mellesleg úgy töltött be, hogy egy évre éppen törölték a pártból.

Közös „ügyük” például az egészségházak építésére mindenkit megdöbbentő konstrukcióban vállalkozó Szirt-Invest Kft., amely hol Reiter Antalnétól vesz ingatlant 37 millióért, hol a fóti MSZP-s és persze Népi Platform-tag Takács István házának megvásárlásához ragaszkodik, noha az önkormányzatnak a közelben van üres telke; s teszi mindezt úgy, hogy a fóti önkormányzattal folytatott tárgyalások elején nem más, mint az ottani MSZP-elnök, az imént említett Fekete Zoltán képviselte.1

Dunakeszi e 3. választókerületében (amely Dunakeszi és Fót mellett tartalmazza a környező falvakat is) Tóth András, az MSZP-s másik oldal illusztris tagja – 1994-ben és ’98-ban országos listán bejutott országgyűlési képviselő – 2002-ben és 2006-ban egyéniben megnyerte a parlamenti választásokat.

A képviselő jó emlékszik a történet kezdetére: – Fekete Zoltán a 2006-os kampány elején került elő, hogy a Dunakeszi, Fót, Csomád, Szada, Vácrátót, Mogyoród térségben 300-350 új párttaggal várják a kampány-feladatokat. Hatalmas meglepetést és lelkesedést keltett ezzel, elvégre a két városban, Dunakeszin, illetve Fóton addig a legjobb időkben még papíron is csak 70-80, illetve 25-30 fős szervezetek léteztek, a falvakban pedig – az egyetlen Őrbottyán kivételével – semmilyen. Tényleges feladatokra ennek a tagságnak átlag tíz százaléka volt hadrafogható. Most pedig csak Csörögről, ezerkilencszáz lelkes faluból hetvenen érkeztek; de az ezerfős Csomádról már száznegyvenen, miközben a harminchatezres Dunakeszin még mindig csak durván száz párttagot számláltak. Szabályellenesen nem is engedték be őket rögtön, csak némi késedelemmel.

Ám aztán a különböző, választókerületen kívüli szervezetbe beléptetett párttagok közül 42-en, majd még vagy negyvenen átléptek a Dunakeszin és a Fóton működő szervezetbe – így létrejött többségük révén „lenyelték” azokat. Csomád már önmaga is több küldöttel bírt a választókerületi társulásban (a következő parlamenti képviselőjelöltről döntő szervben), mint Dunakeszi. Ráadásul később ezek a kistelepülési szervezetek „lemondtak” a delegálás jogáról a Fekete Zoltán vezette Fót javára, így ebben a választókerületi társulásban Fótnak négyszer annyi küldöttje lett, mint a majd’ kétszer akkora lakosságszámú Dunakeszinek. Ezzel megtörtént a totális hatalomátvétel abban: ki dönthet a következő parlamenti képviselőjelölt személyéről.

Rögtön fölröppent a vád: itt fiktív tagokkal operáltak. Ezt kétségkívül legalábbis valószínűsítette az a meglepő tény, hogy például Csomádon ebben a száznegyven tagú új szervezetben több mint százharmincan másutt, például Nagykanizsán, Szegeden élnek.

„Színezte” a képet, hogy a fóti és dunakeszi szervezetekbe átlépettek körülbelül fele roma ember volt, ami tüstént alapot adott a szóbeszédre: „pénzért vették” mindet. Tény, a korábbi 117-ről 527-re ugrott a 3. választókerület párttagsága – sorolja az adatokat Tóth András.

A dunakeszi pártszervezet szétesett; a hatfős önkormányzati MSZP-frakcióból négyen átültek függetlennek, egy hónap múlva az SZDSZ-frakcióba, majd – amikor a korábbi városi MSZP-elnök, alelnök és tizenhárom párttársuk megalapította a Kapolyi-féle Magyarországi Szociáldemokrata Párt helyi szervezetét – az SZDSZ-MSZDP frakcióba. Ezzel megszüntették nemcsak az MSZP addigi markáns képviseletét az önkormányzati képviselőtestületben, de frakciójának létét is – holott jelöltté válásuk előtt aláírták, hogy lemondanak mandátumukról, ha összeütközésbe kerülnek pártjukkal.

Leváltották a régi városi MSZP-elnököt. Tóth András átmeneti időre elvállalta a vezetést, hogy közvetítéssel békét teremtsen, ám próbálkozása zátonyra futott – fél évig aztán elnöke sem volt a szervezetnek. Aztán a „régiek” a helyi cigány önkormányzat akkori elnökét, Kertész Lórántot választották meg pártelnöknek – de csak napokra, mert megyei pártszerv érvénytelenítette megválasztását, azzal a váddal, hogy halottakkal és jelen nem lévőkkel szavaztatta meg magát. Majd ripsz-ropsz őt magát is törölték a párttagok közül, mondván: egyidejűleg tagja a Magyar Roma Pártnak is. Ő bemutatta két évvel korábban tett bejelentését, miszerint kilépett abból a másik pártból. Mire előkerült újabb irat, az meg azt tanúsította: sosem jegyezték be a kilépését, akiről pedig azt állította, hogy átvette tőle az elnökséget, sosem volt tagja a roma pártnak. Igaz, akkor, a kezdetekkor a két ellenlábas helyi roma vezető még egyaránt a Fekete-csapat tagja volt.

A következő, ma is fungáló városi pártelnökről, Póczik Anitáról kiderült, hogy a városi önkormányzat Közbeszerzési Bizottságának tagjaként megszavazta: a saját férje a várostól tizenhat, majd hétmillió forintos megbízást kapjon olyan iskola tervezésére, majd áttervezésére, amely soha nem épült föl. Erről pár évvel később e bizottság elnöke deklarálta: szerintük ez igaztalan vád, hiába tanúsítja minden irat, nem is így történt.

Újabb tagfelvételeket és átjelentkezéseket a „régiek” úgy akadályoztak meg, hogy odamentek a taggyűlés helyszínére, de az épületen kívül maradtak, ezzel téve határozatképtelenné a szervezetet – ha ugyanis bementek volna, a határozatképes taggyűlésben már kisebbségben lettek volna. Erre emezek lecsökkentették a létszámot: töröltek a pártból annyi embert, hogy ellenfeleik nélkül is tarthassanak határozatképes taggyűlést. Sor kerülhetett hát a taggyűlésre, amelyre azt a hét cigány embert – köztük az előző városi pártelnököt, Kertész Lórántot –, akiket töröltek: biztonsági emberek nem engedték be. A közben „kitört” bombariadó másfél órás szünetének segítségével is megtörtént a hatalomátvétel – mind az elnökség, mind a helyi etikai és egyeztető bizottság Feketéék érdekkörébe került. A fellebbezések érdemi intézkedés nélkül maradtak. Azzal senki sem foglalkozott: mit keresnek MSZP-taggyűlésen biztonsági őrök?

A történetet Kertész Lóránt keserűen nevetve folytatja: – Pártfegyelmit indítottak a pártból már kilépettek ellen; töröltek és kiléptettek a pártból közel húsz tagot. Taggyűlésükön ismeretlen emberek szavaztak a tagok helyett. Majd ennek kivizsgálásakor alapszabály-ellenesen létrehozták saját választókerületi etikai és egyeztető bizottságukat, jogerősen büntetett embert választva elnöknek. Igaz, másik két tagja jogi végzettségű volt, de nem akárki: Fekete Roland, és élettársa, Reiter Gyöngyi.

Taggyűlési határozatok semmisültek meg olyan szabálytalanságok miatt, mint az a jegyzőkönyv, amelyen húszan tanúsították, hogy ott sem voltak a taggyűlésen, noha a jelenléti íven szerepelt a nevük – két halottéval együtt. Mondogatták: volt, aki pénzt adott azért, hogy hamisan valljanak a párt etikai bizottsága előtt megjelenő tanúk; más meg arra próbált rábeszélni embereket, hogy vizsgálat esetén mondják azt: valóban az ő aláírásuk szerepel a nevük mögött a jegyzőkönyveken, noha valójában nem voltak ott, mások odahamisították a szignójukat.

A dunakeszi pártszékház és az abban álló páncélszekrény ajtaján az egyik csoport megfúrta a zárat, fölnyitotta a helyiséget és a mackót, hogy elvigye a párttag-nyilvántartásokat, átjelentkezési okmányokat. Majd a másik csoport ugyanezzel a technikával visszafoglalta a székházat – ezt csak napközben tehette, mivel az áramot és a gázt addigra kikapcsolták: senki sem szedte be a párttagdíjakat, így nem volt miből kifizetni a villanyszámlát.

Született vagy tíz be- és feljelentés pártfórumokra, rágalmazás, a fiktív tagok, a hamis átjelentkezések vagy éppen a szabálytalanul megtartott taggyűlések, elnökségi ülések miatt. Az országos etikai bizottság még csak-csak elbírálta a hozzá érkezett panaszokat, de a párt országos vezetői számára írott segélykérések mind válasz nélkül maradtak. Ha tagrevíziót nem is, de egy év késéssel legalább tagi adategyeztetést elrendeltek – az 527 nyilvántartásban szereplő közül 299 jelent meg; 60 jelezte írásban, hogy nem tud eljönni, de létezik; a többi 168-nak se híre, se hamva. Viszont az erről szóló iratokhoz a hamisításokat hangoztatókat azóta sem engedik hozzá, nehogy összehasonlítsák az itteni aláírásokat más papírokon szereplőkkel. Azt sem vizsgálta ki senki, ki lehetett az, aki az adategyeztetés napján rengeteg párttagot végighívott: elmarad a revízió, nem kell elmenni. Pedig csak olyan lehetett, aki birtokolta a telefonszámokat is tartalmazó taglistát. Az új tagfelvételeket letiltották – Feketéék körül pedig hetven ember vár arra, hogy végre beléphessen az MSZP-be.

A régi, korábban stabil párttagság zömének mindez már sok volt – sokan elszivárogtak. Átmentek másik MSZP-szervezetbe, kiléptek vagy átléptek másik pártba. Akik maradtak, újfent az országos pártvezetéshez fordultak, személyesen elnökükhöz is: ők maguk nem képesek megoldani a helyzetet, segítséget kérnek a központtól. Nem válaszoltak nekik. Asztalos Armand kazalnyi iratot őriz levelezéseikből fűvel, fával – egyiknek sem lett foganatja.

Ugyanez a Fekete-család hozta létre és működteti mindmáig az MSZP Népi Platformját. Amely azonban valójában – ha alkalmasint holmi szmsz-előírásokkal kekeckednénk – nem is létezik. Mivel a másik oldal szerint 2006. október 14-ei közgyűlése óta mindmáig nem tartott szabályszerűen összehívott közgyűlést, noha ez évenként kötelező lenne. Fekete Zoltán állítja: – Dehogynem, volt több közgyűlés is, a honlapon csak azért nem szerepel, mert az nem kötelező.

A 2006-ban megtartott közgyűlésnek is a helyszínen készült jegyzőkönyvében 120, második, a központnak megküldött jegyzőkönyvében 163 fő jelenlétét rögzítették – miközben a jelenléti íven mindössze 99 aláírás szerepel.

Kérdésünkre – Mire megy ki a játék? – Tóth András felel: – Először a Dunakeszi, Fót plusz kapcsolt részei választókerületi társulás megszerzésére. Hiszen ez diszponál a választókörzetre jutó pártpénzek felett, ez választja meg a kongresszusi küldötteket és az országgyűlési képviselőjelöltet. Fekete Zoltán fóti elnök köre részint lecsökkentette a dunakeszi pártszervezet döntési súlyát, s ezzel áthelyezte Fótra az erőközpontot, részint pedig „becsatolta” saját fóti szervezetéhez Csomád, Vácrátót, Szada, és Mogyoród általa „létrehozott” új alapszervezeteit, amelyek delegálási jogukat átruházták a fóti szervezetre.

– Amikor pedig továbblépnek, és platformot alapítanak? – kérdezünk tovább. Tóth András messzebbről kezdi: – Az MSZP valójában a platformok pártja, saját definíciója szerint platformszövetség. A hol öt, hol hét platform afféle párt a pártban. Elméleti műhely is, de párton belüli erőcsoportosulás is: a versengő politikai álláspontok megjelenítésének terepe.

Ez ugyan a Népi Platformról kevéssé állítható, a megalakulás után teljes egy évvel Ripp Zoltán még mindig így fogalmazott: „irányultságáról nem sokat tudhat meg a kívülálló”.2 Igaz, lábjegyzetben hozzátette: „vezetője, dr. Fekete Roland személyes közlése szerint fontos céljuk, hogy az MSZP viselje szívén a társadalom perifériájára szorult, főleg vidéki emberek ügyét, valamint számukra is érthetően kommunikálja politikáját”.

A platform azonban legfőképpen hatalmi tényező: önállóan delegál három-három küldöttet a párt kongresszusára és választmányába, valamint egyet a megyei párttanácsba. Királycsináló: egyebek mellett a platformok huzakodásai, alkujai nyomán mozog a pártvezetés, a kormány, a frakció – és az ezekkel járó hatalom, a temérdek állami poszt, a befolyás, a döntés és a pénz. Vagy éppen a nyugodt, biztos politikai háttér állami pénzek megszerzéséhez. Nem olyan majdhogynem pitiáner módon, mint Zuschlag János: politikai hátszéllel pármilliós pályázati pénzeket lopkodva. Inkább, ahhoz képest nagyban: a kapcsolatokon, a befolyáson át előbb-utóbb sokkal nagyobb pénzekhez jutva. A Népi Platform esetén például azzal a könnyebbséggel, hogy annak vezetőségében jobbára a Fekete Zoltánnal bizalmi, üzleti kapcsolatban állók foglalnak helyet.

Mások szerint a „játékosok” nagyobbik része számára inkább az a fontos, hogy – akár a Fidesz-szel közösen is – zavartalanul folyhassanak a kalmárkodások. Mint például az önkormányzattól féláron megvett, majd pár hónap múlva valós áron továbbadott ingatlanozás. Hiszen sokak szerint Dunakeszin is, másutt is éppen akkor törtek ki a balhék, amikor megszűnt a Fidesz és az MSZP közös üzletelése, az egy ingatlan nekem, egy neked, két megbízás nekem, kettő neked, egy negyven százalékkal „hosszabb” közbeszerzés nekem, egy meg neked stabil rendszere. Valaki fölrúgja a jól működő hallgatólagos egyezségeket, s ez összegabalyít mindent. S ezzel a tétellel Fekete Zoltán is egyetért.

Hasonló technikákkal folyt konfliktusról hallhattunk már az MSZP-ben, elég nagy füsttel, Vas megyében (ahol csak rövid időre lett ennek szervezője a megyei elnök), majd szintén az ő kivitelezésében, de már sikerrel Zuglóban; azután Zuschlag János bonyolításában Kiskunhalason; később Óbudán, Kőbányán, Zalában.

Azt hihetnénk, a pártemberek ilyenkor iparkodnak az ezekről szóló híreket „belül” tartani, „házon belül” kezelni és elintézni. Ez lenne a logikus – de nem így van. Az MSZP vezetése – mind korábbi események, mind jelen történetünk tanúsága szerint – még a botrányait kitálaló nyilvánosságot is jobban eltűri, mint azt, ha robbanásig feszült helyzetre valós megoldást kellene találnia.

Az persze nagy kérdés: az ilyen hatalmi csatározások valóban ahhoz vezetnek-e ebben a velejéig korrupt magyar pártokráciában, hogy valamelyik csoport a győzelemben megerősödve jelentős érdekérvényesítő erőhöz jut, s mind a helyi, mind az országos pártszervekben kapcsolati tőkét, befolyást, hatalmat, pénzt nyer – vagy éppen közröhejjé téve magát lenulláz mindent és mindenkit, aminek és akinek ehhez a párthoz köze van? Legkésőbb 2010-ben ez is eldől. Az azonban nem, hogy megáll-e valaha az a folyamat, amely egyre mélyebbre és mélyebbre devalválja maradék hitünket a demokrácia-eszmény magyar megvalósításának esélyében.

(Megjelent: az Élet és Irodalom 2008. július 25-ei számában.)

csubus 2010.05.15. 20:07:45

@[kos]: csatlakozom hozzád. A közbeszerzés alapvetően nem jogi, hanem lassan mondom, hogy mindenki megértse: GAZDASÁGI kérdéskör!!!

Sajnos én magam nagyon sok olyan közbeszerzést láttam már, ahol teljesen jogszerűen szerezték be a szart.

Amíg ez nem változik, addig mindenféle biztos, tanácsadó, szakértő felesleges.

Online Közbeszerzések · http://www.kozbeszerzes-online.hu 2011.01.12. 13:12:01

Online Közbeszerzések figyelése - Tender Monitoring Kft. Szakszerű közbeszerzés figyelési szolgáltatások. Erőfeszítés nélküli keresés. Napi e-mail értesítések a közbeszerzésekkel, a kiválasztott témakörből.

Online Közbeszerzések · http://www.kozbeszerzes-online.hu 2011.04.13. 09:01:36

Ajánlanék egy honlapot, ami tényleg jó és megbízható!
www.kozbeszerzes-online.hu
Online közbeszerzési értesítő - Tender Monitoring Kft. Szakszerű közbeszerzés figyelési szolgáltatások. Erőfeszítés nélküli keresés. Napi e-mail értesítések a közbeszerzésekkel, a kiválasztott témakörből. Tesztelje 15 napig ingyen!

Beszerzesi.Info · http://www.beszerzesi.info/ 2011.09.06. 21:39:58

Nem értek egyet a poszt záró gondolatával, egy ésszerű határig -eddigi mintegy 15 éves tapasztalatom szerint- a résztvevők nagyobb száma segít a közbeszerzési alapelvek alkalmazásában. Természetesen a résztvevők számának növelése egy szint után a hatékonyság rovására megy, meg kell találni az egyensúlyt. Persze nem biztos, hogy pont az átláthatósági biztossal kell gyarapítani a közreműködők körét.
süti beállítások módosítása